...هر چه می خواهد دل تنگت

...هر چه می خواهد دل تنگت

خوش آمدید دوستان
...هر چه می خواهد دل تنگت

...هر چه می خواهد دل تنگت

خوش آمدید دوستان

رنج و محنت

رنج های شما بیشتر گزیده دست شماست.

و آن شربت تلخی است که طبیب درونتان برای نفس بیمار شما تجویز می کند.

از این رو به طبیب اطمینان کنید و داروی شفا بخش او را در سکوت و آرامش بنوشید.

زیرا دست های او در عین سنگینی و خشونت به دست لطیف و مهربان آن طبیب غنی هدایت می شود :

(زخم بلا مرهم خودبینی است               تلخی می مایه شیرینی است

  رنج ز فریاد بری ساحت است                در عقب رنج بسی راحت است)

و جامی که او تجویز می کند, هر چند لب های شما را می سوزاند, ساخته از خاکی است که آن کوزه گر, پنهان, به سرشک خویش سرشته است.

نظرات 4 + ارسال نظر
a277 دوشنبه 27 آذر‌ماه سال 1385 ساعت 10:37 ق.ظ

سلام الهام جونم ،
مطلبت قشنگ بود ، ولی قبول داری خیلی رنج ها هستن که تو هیچ نقشی توی بوجود اومدنشون نداری ؟!اصلا نمی فهمی چرا پیش اومده ؟!!

رعنا دوشنبه 27 آذر‌ماه سال 1385 ساعت 02:41 ب.ظ http://hastimanto.blogfa.com

با یه دنیا احساس تقدیم تو باد
_________@@@@@@@@
________@@@________@@_____@@@@@@@
________@@___________@@__@@@______@@
________@@____________@@@__________@@
__________@@________________________@@
____@@@@@@______@@@@@___________@@
__@@@@@@@@@__@@@@@@@_________@@
__@@____________@@@@@@@@@_______@@
_@@____________@@@@@@@@@@_____@@
_@@____________@@@@@@@@@___@@@
_@@@___________@@@@@@@______@@
__@@@@__________@@@@@________@@
____@@@@@@_______________________@@
_________@@_________________________@@
________@@___________@@___________@@
________@@@________@@@@@@@@@@@
_________@@@_____@@@_@@@@@@@
__________@@@@@@@
___________@@@@@_@
____________________@
____________________@
_____________________@
______________________@
______________________@____@@@
______________@@@@__@__@_____@
_____________@_______@@@___@@
________________@@@____@__@@
_______________________@
______________________@
_____________________@

سلام دوست من وبلاگ قشنگی داری
موفق باشی و شاد
[گل]

نبی جمعه 1 دی‌ماه سال 1385 ساعت 05:14 ب.ظ http://onlygodonly.blogsky.com

بنام خدا
دردم نهفته به ز طبیبان مدعی
باشد که از خزانه غیبم دوا کند
موفق وسربلند

افشین شنبه 2 دی‌ماه سال 1385 ساعت 08:31 ق.ظ


سلام مامانیه نازم ببخشین که من دیرتر نظر دادم متنت مثل همیشه جذاب و خوندنیو گیراست قدر خودتو بدون چون خدا به هرکسی چنین نعمتی رو نمیده
دوستدار همیشگیت
شاعران و گویندگان بزرگ سرزمین ما، که بیش از همه طبقات علمى (همچون فلاسفه و متکلمان و...) به آدمى و رنجى که مى‏بَرد، توجه کرده‏اند، آیه سوره بلد را در جایى از آثار خود آورده و بدان پرداخته‏اند، و گویا همگى آنان، هماره درباره آن مى‏اندیشیدند ؛ زیرا در همه دیوانهاى بزرگ و کوچک فارسى، رنج آدمى و مرارتهاى روح انسان، موضوع سخن بوده است ، گاهى به لفظ «رنج» و گاهى به الفاظى دیگر همچون غم و اندوه و محنت‏و... .
رنجى چنین که با گِل انسان سرشته است، درمانى از نوع آنچه در کتابهاى قانون و شفا آمده است، ندارد.
دى گفت طبیب از سر حسرت چو مرا دید:
هیهات که رنج تو ز قانونِ شفا رفت!
زیرا به سرشت انسان و حکمت آفرینش او و برنامه خلقت، منسوب است:
گر رنجْ پیشت آید و گر راحت، اى حکیم!
نسبت مکن به غیر، که اینها خدا کند.
البته همه اسباب و منشأهایى که براى غم و اندوهِ خود مى‏شناسیم، در جاى خود، حق است ؛ اما علّت‏العلل و سائقه اصلى آن، برنامه‏اى است که خداوند در آفرینش انسان و هدایت او به سمت «کمالِ ممکن» در نظر گرفته است. تا آنجا که مى‏توان این برنامه ویژه را فقط در کارنامه انسان دید و بس. فرشتگان، هرگز رنجور نمى‏شوند و در این آسودگى مطلق، دیگر موجودات زنده عالم، همچون فرشتگان‏اند.
رنج، چونان اختیار، همسانِ دین و مانند بسیارى دیگر از خصایص بشرى، آشیانه‏اى دیگر نمى‏شناسد و به جایى دیگر پَر نمى‏کشد. میان انسان و این پدیده شگفت حیات بشرى، چنان ارتباط محکم و همراهى همیشگى و اتّصال دائمى است که گویا آن دو، عاشقان یکدیگرند و یکى را براى دیگرى آفریده‏اند.
مولوى این حقیقت تلخ و شیرین را در چندین جاى مثنوى، یادآور شده است و منکران را به خواندن سوره بلد، از آیه «لا اُقسمُ» تا «فى کَبَد» حوالت مى‏دهد:
عاشق رنج است انسان تا ابد
خیز و لا اُقسم بخوان تا فی کبد.(5)
یعنى اگر باور ندارى که چنین عشق و رابطه‏اى میان انسان و رنج وجود دارد، برخیز و قرآن را بگشا و سوره «لا اُقسم» را تا آیه چهارم آن بخوان. سپس دلیلى نیز براى آن مى‏آورد که شنیدنى است:
غیرت حق است و با حق، چاره نیست‏
کو دلى کز عشق حق، صد پاره نیست؟(6)
یعنى قضاى الهى (غیرت حق) بر این قرار گرفته است که دل آدمى، هماره صد پاره باشد و چاره‏اى جز این نباشدش.
تعبیر به «عشق» از رابطه ما بین انسان و غم، از سر مبالغه و کنایه است ؛ زیرا انسان به واقع، عاشق رنج خود نیست ؛ بلکه آنچنان گفتار و رفتار و سرنوشت وى به رنج مى‏انجامَد که گویى آن را قصد کرده و دوست مى‏داردش.

آثار و فواید رنج

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد