رنج های شما بیشتر گزیده دست شماست.
و آن شربت تلخی است که طبیب درونتان برای نفس بیمار شما تجویز می کند.
از این رو به طبیب اطمینان کنید و داروی شفا بخش او را در سکوت و آرامش بنوشید.
زیرا دست های او در عین سنگینی و خشونت به دست لطیف و مهربان آن طبیب غنی هدایت می شود :
(زخم بلا مرهم خودبینی است تلخی می مایه شیرینی است
رنج ز فریاد بری ساحت است در عقب رنج بسی راحت است)
و جامی که او تجویز می کند, هر چند لب های شما را می سوزاند, ساخته از خاکی است که آن کوزه گر, پنهان, به سرشک خویش سرشته است.
سلام الهام جونم ،
مطلبت قشنگ بود ، ولی قبول داری خیلی رنج ها هستن که تو هیچ نقشی توی بوجود اومدنشون نداری ؟!اصلا نمی فهمی چرا پیش اومده ؟!!
با یه دنیا احساس تقدیم تو باد
_________@@@@@@@@
________@@@________@@_____@@@@@@@
________@@___________@@__@@@______@@
________@@____________@@@__________@@
__________@@________________________@@
____@@@@@@______@@@@@___________@@
__@@@@@@@@@__@@@@@@@_________@@
__@@____________@@@@@@@@@_______@@
_@@____________@@@@@@@@@@_____@@
_@@____________@@@@@@@@@___@@@
_@@@___________@@@@@@@______@@
__@@@@__________@@@@@________@@
____@@@@@@_______________________@@
_________@@_________________________@@
________@@___________@@___________@@
________@@@________@@@@@@@@@@@
_________@@@_____@@@_@@@@@@@
__________@@@@@@@
___________@@@@@_@
____________________@
____________________@
_____________________@
______________________@
______________________@____@@@
______________@@@@__@__@_____@
_____________@_______@@@___@@
________________@@@____@__@@
_______________________@
______________________@
_____________________@
سلام دوست من وبلاگ قشنگی داری
موفق باشی و شاد
[گل]
بنام خدا
دردم نهفته به ز طبیبان مدعی
باشد که از خزانه غیبم دوا کند
موفق وسربلند
سلام مامانیه نازم ببخشین که من دیرتر نظر دادم متنت مثل همیشه جذاب و خوندنیو گیراست قدر خودتو بدون چون خدا به هرکسی چنین نعمتی رو نمیده
دوستدار همیشگیت
شاعران و گویندگان بزرگ سرزمین ما، که بیش از همه طبقات علمى (همچون فلاسفه و متکلمان و...) به آدمى و رنجى که مىبَرد، توجه کردهاند، آیه سوره بلد را در جایى از آثار خود آورده و بدان پرداختهاند، و گویا همگى آنان، هماره درباره آن مىاندیشیدند ؛ زیرا در همه دیوانهاى بزرگ و کوچک فارسى، رنج آدمى و مرارتهاى روح انسان، موضوع سخن بوده است ، گاهى به لفظ «رنج» و گاهى به الفاظى دیگر همچون غم و اندوه و محنتو... .
رنجى چنین که با گِل انسان سرشته است، درمانى از نوع آنچه در کتابهاى قانون و شفا آمده است، ندارد.
دى گفت طبیب از سر حسرت چو مرا دید:
هیهات که رنج تو ز قانونِ شفا رفت!
زیرا به سرشت انسان و حکمت آفرینش او و برنامه خلقت، منسوب است:
گر رنجْ پیشت آید و گر راحت، اى حکیم!
نسبت مکن به غیر، که اینها خدا کند.
البته همه اسباب و منشأهایى که براى غم و اندوهِ خود مىشناسیم، در جاى خود، حق است ؛ اما علّتالعلل و سائقه اصلى آن، برنامهاى است که خداوند در آفرینش انسان و هدایت او به سمت «کمالِ ممکن» در نظر گرفته است. تا آنجا که مىتوان این برنامه ویژه را فقط در کارنامه انسان دید و بس. فرشتگان، هرگز رنجور نمىشوند و در این آسودگى مطلق، دیگر موجودات زنده عالم، همچون فرشتگاناند.
رنج، چونان اختیار، همسانِ دین و مانند بسیارى دیگر از خصایص بشرى، آشیانهاى دیگر نمىشناسد و به جایى دیگر پَر نمىکشد. میان انسان و این پدیده شگفت حیات بشرى، چنان ارتباط محکم و همراهى همیشگى و اتّصال دائمى است که گویا آن دو، عاشقان یکدیگرند و یکى را براى دیگرى آفریدهاند.
مولوى این حقیقت تلخ و شیرین را در چندین جاى مثنوى، یادآور شده است و منکران را به خواندن سوره بلد، از آیه «لا اُقسمُ» تا «فى کَبَد» حوالت مىدهد:
عاشق رنج است انسان تا ابد
خیز و لا اُقسم بخوان تا فی کبد.(5)
یعنى اگر باور ندارى که چنین عشق و رابطهاى میان انسان و رنج وجود دارد، برخیز و قرآن را بگشا و سوره «لا اُقسم» را تا آیه چهارم آن بخوان. سپس دلیلى نیز براى آن مىآورد که شنیدنى است:
غیرت حق است و با حق، چاره نیست
کو دلى کز عشق حق، صد پاره نیست؟(6)
یعنى قضاى الهى (غیرت حق) بر این قرار گرفته است که دل آدمى، هماره صد پاره باشد و چارهاى جز این نباشدش.
تعبیر به «عشق» از رابطه ما بین انسان و غم، از سر مبالغه و کنایه است ؛ زیرا انسان به واقع، عاشق رنج خود نیست ؛ بلکه آنچنان گفتار و رفتار و سرنوشت وى به رنج مىانجامَد که گویى آن را قصد کرده و دوست مىداردش.
آثار و فواید رنج